Who do you think you are?

Welcome to the latest ‘mind the gap’ sales blog: a series of short and actionable guides to successfully selling into the financial services sector. Today we will discuss brand & identity, but let’s first make sure we are all on the same page about the terminology because the language used is often misunderstood.

Brand: Your brand is a combination of a visual identity, tone of voice and behaviour - most visibly expressed through your logo, taglines and images used in communication campaigns.

Innoveren is belangrijk, maar verkopen is ook een kunst

All Posts

If you cannot make it, fake it, luidt een Amerikaans gezegde onder ondernemers. Amerikanen zijn er goed in: hun product verkopen voordat de ontwikkeling is gestart. Nederlandse ondernemers, een stuk bescheidener, zouden nog best wat kunnen leren van onze verre buur. Met alle aandacht voor onderzoek en ontwikkeling, laat de verkoop nog wel eens op zich wachten, zo blijkt uit een rondgang langs de Nieuwe Kampioenen. Te lang 'doorgehold', te laat de markt op gegaan, het vak van 'sales onderschat'.

Willem Verbeke, hoogleraar Sales en Account Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Want de verkoper moet volgens hem juist iemand zijn met een 'luisterend oor en hoge sociale intelligentie', die zich kan verplaatsen in het perspectief van de klant. ‘Je moet je verkopers gepassioneerd krijgen voor je product om de ideale klant te vinden’, zegt Verbeke. Liefst een klant die daarna ook praat over je bedrijf, bijvoorbeeld via sociale media.'

Als je in gesprek bent met de potentiële klant, luistert naar zijn wensen, dan gaat die klant meer praten over zichzelf en kun jij nieuwe ideeën aandragen.' Klant en leverancier moeten elkaar voeden, aldus Verbeke. 'Jij maakt een prototype product en ontwikkelt dat met de klant verder door. Zo ontstaat een portfolio van producten en ontwikkel je samen een ecosysteem.’ Meegroeien met de klant heet dat. De verkoper heeft daar een belangrijke rol in, aldus de professor. Hij moet meedenken met de klant en een nieuwe order vervolgens 'intern verkopen' aan zijn ontwikkelende collega's. Feitelijk is hij de brug of koppelaar tussen klant en de collega's die het product moeten ontwikkelen. Die empathische houding is dus ook intern van belang. Verbeke: 'De verkoper moet kunnen omgaan met de technici die graag over hun product en hun specialiteit praten.'

Lees het hele artikel op FD.nl

ABOUT THE AUTHOR
Ernst Roelofs

Co-founder and digital director of RedSnap Inc.. During his career, Ernst made the switch from thinking in terms of just digital marketing to “marketing in a digital world”. Ernst is convinced that the best marketers in this digital world are people with a digital-heavy DNA. He has over 15 years experience, among others with Five Degrees. Ernst was a presenter at the prestigious Finovate Europe 2016 conference. Before that, Ernst founded Soyuz Digital, a one-stop, online & social marketing boutique for technology firms.
Recent Posts

Who do you think you are?

Welcome to the latest ‘mind the gap’ sales blog: a series of short and actionable guides to successfully selling into the financial services sector. T...

Read more

Fintechs: 4 pointers to secure your own bright future.

The economy and COVID-19 With large swathes of society working from home, schools shuttered, and the entertainment sector shut down, the economy is ta...

Read more

Good news for fintechs: banks still buy technology

Selling has everything to do with helping your customers buy, as we wrote earlier in this blog post about changing your mindset. But markets have chan...

Read more

How Sales and Marketing live happily ever after

The sales game has changed and we observed in my previous blog post that successful organizations changed from controlling the sales cycle to facilita...

Read more